Hvorfor fungerer samarbejdet ikke?

Det er et betændt spørgsmål. Samarbejde – især det faglige – skal altid fungere. Vi løser ikke vores fælles opgaver godt, når vi ikke samarbejder godt. Det er kompliceret og besværligt at rode med. Det involverer os mennesker og kvaliteten af vores faglige relationer.

Jeg har været del af inspirerende og konstruktivt, fagligt og tværfagligt samarbejde. Rigtig godt samarbejde med dygtige kollegaer og partnere. Men jeg har også oplevet drænende udgaver, der har slidt på motivationen. Hvad er det, der går galt, når det går galt? Og hvad er det, der fungerer, når det fungerer?

Det er der skrevet mange, tykke bøger om. Jeg har selv (ude i virkeligheden) lært, at godt samarbejde forudsætter et mål af vilje, lidt faglig og menneskelig respekt og måske vigtigst af alt; tydelige, fælles rammer – dem kan vi også kalde ledelse.

Vilje

Hvis du selv, eller en du forsøger at samarbejde med, ikke ønsker samarbejdet og ikke vil samarbejde, så fungerer det ikke. Modvilje kan vise sig på mange måder. Som hvisken i krogene, som eksklusion, som åben krig, som unødigt langtrukne projekter, som apati, afmagt og opsigelse. Modviljen er destruktiv og et symptom på at noget ikke er, som det skal være.

Faglig og menneskelig respekt

Du kan helt sikkert noget, jeg ikke kan. Og omvendt. Særligt hvis vi har helt forskellige uddannelser bag os. Men hvad sker der, hvis jeg ikke mener, dit bidrag er væsentligt? Måske smiler jeg overbærende, når du endnu engang afsporer den rigtige samtale med et håbløst perspektiv. Måske glemmer jeg at involvere dig. Det kan også være, jeg bevidst kører dig, dit team eller hele din afdeling over.

Fælles rammer

Fagligt samarbejde kræver et fokus fra alle, der skal samarbejde om noget, på formålet og målet med samarbejdet – det kræver tydelig, fælles retning og tydelige, fælles rammer.

Fravær af rammer indbyder til junglelov, og står i vejen for hurtig og positiv fremdrift mod fælles mål: noget af det, som organisationer skal lykkes med for at overleve.

Er opgaven tydelig? Er processer, roller og ansvar?

Når vi samarbejder om at løse en opgave, er vi nødt til at have en fælles forståelse af opgavens karakter og formål. Det gælder både for hyggelige, små opgaver – og for komplekse opgaver, hvor løsning og omfang ikke er givet på forhånd. Den slags opgaver og problemer, der kan løses på mange måder, hvor der er mere på spil og som derfor også kræver af os, at vi kan vælge sammen – eller at vi er enige om hvad, der skal besluttes, hvornår og af hvem.

Det er altså ikke nok, at opgaven er tydelig. Vi skal også have nogenlunde styr på vores processer, roller og ansvar. Vi skal organisere os meningsfuldt og forstå at ledelse og samarbejde hænger uløseligt sammen.

– hvis vi ikke ved, hvad vi skal lykkes med, eller hvordan, vi skal lykkes med det, hvordan skal vi så lykkes med noget?

Forrige
Forrige

Hvad er brugeroplevelse?

Næste
Næste

Design denmark: Designerens rolle i samfundets omstilling